Tot slot: In grote lijnen is ‘de Hilversummer’ nergens trots op, wil liefst verhuizen, vindt hier weinig werk, gaat weinig uit, vindt niks leuk, volgt lokale politiek en krant maar half, heeft ‘iets’ met media, gaat graag naar de markt en blijft toch hangen in Hilversum!


Alle gekheid op een stokje. Het klopt wel, maar dan nóg valt het eigenlijk best mee.
In alle 13 enquêtes zit de ‘ben-je-trots-op-Hilversum‘ vraag verscholen. Laten we dat ‘I HILVERSUM‘ noemen.
(De bereikbaarheids-vraag hebben we bewust niet gesteld.)
Alle 13 uitslagen bij elkaar opgeteld geeft dan een reëel plaatje:

Het zit erop!
De periodieke RTi-enquête stopt met enquêteren.
Het is mooi geweest, we weten voldoende en we hebben een mooi 13-delig ‘document‘ (“de Hilversummer in Hilversum’ – 2011/2012)

Veel dank aan alle deelnemers en speciaal aan Jeroen en Guus die RTi-Enquête het afgelopen jaar hebben gesteund.

Deze site blijft bestaan, en zal –zeg nooit nooit– niet meer worden geupdated.

Tot elders en -kijk om je heen- best een aardig dorpje toch, soms?

(grt. WD, voorheen Studio 035)

ENQUÊTE#13: ‘Hilversum Alive’ moet gratis met lokale bandjes ipv €10,- voor ‘betere artiesten’ – 2/2


In het vorige bericht – van vóór Hilversum Alive-  was de stemming al behoorlijk in de min vanwege een tientje entree. (100% meer dan vorig jaar en daarvoor gratis)

Bezoekers noemde deze aflevering van ‘HA2012’: ‘Het Security Festival’

De RTi-Enquête – over ‘Hilversum Alive’ -zoals deze nu (nog?)  op de site staat- zal wellicht nog even blijven staan. Kijk er nog maar ‘ns naar voor het te laat is en laat de laatste cijfers spreken!

Ondertussen de afsluitende grafiek #13 (9 juli 2012)

  • 130 stemmers. Meeste ooit!
  • Foutenmarge: 8.59%. Laagste ooit!

Wij -van RTi-Enquête- zeggen hier zonder gêne: REPRESENTATIEF!

ENQUÊTE#13: ‘Hilversum Alive’ moet gratis met lokale bandjes ipv €10,- voor ‘betere artiesten’ – 1/2


Tussenstand vóór aanvang Hilversum Alive (29 juni 11:30uur)

Op naar de uitslagen dit event …

ENQUÊTE#12: ‘Ik kijk uit naar ‘Koninginne Kermis Hilversum’


Enquête RTi – 2012, 1 apr – 8 mei – (foutmarge: 63/12,34% (?)

ANALYSE:

HILVERSUMMER GEEN KERMISKLANT

De Kermis op de markt is achter de rug, maar of ‘Hilversum’ daar nou blij mee is geweest?

Ruim driekwart (67%) van het aantal inwoners keek er in ieder geval NIET  naar uit. Dat blijkt uit

een onlangs gehouden RTi-Enquête.

Uit dezelfde enquête blijkt dat (5%) het niet zegt te weten,  een percentage dat gelijke tred houdt met het traditioneel landelijk gemiddelde.

Graag laten we ook deze keer de eenvoudige analyse omtrent  bovenstaande heldere uitslag weer graag aan u over. Komt U maar!

Beschrijf Uw kermis-analyse hieronder, bij ‘reacties’.

ENQUÊTE#11: ‘Jongeren (16-24) zijn goed af in Hilversum’


Enquête RTi – 2012, 14mrt – 01 apr – (foutmarge: 31/17,60% (?)

ANALYSE:

HILVERSUM HOUDT NIET VAN JONGEREN, OF JONGEREN HOUDEN NIET VAN HILVERSUM

Het is me wat in Hilversum. Van onze Hilversumse inwoners zegt slechts 35% ‘Ja!, jongeren zijn goed af.

‘Nee’, zegt 39% en 26% zegt het niet te weten.

Dat blijkt uit

een onlangs gehouden RTi-Enquête.

Dit keer laten we de eenvoudige analyse omtrent deze uitslag graag aan u over.

Hier (onder) kunt u die kwijt. Benieuwd!

ENQUÊTE#10: ‘Ouderen (65+) zijn goed af in Hilversum’


Enquête RTi – 2012, 25 feb – 14 mrt           – (foutmarge: 30/17,89% (?)

ANALYSE:

HILVERSUM IS THE PLACE TO BE VOOR OUDEREN

Het is me wat in Hilversum. Maar één ding lijkt vast te staan; als je op leeftijd komt is Hilversum the place to be.
Dat denkt tenminste 47% van onze Hilversumse inwoners.
Een piepklein percentage van 3% is het daar niet mee eens.
Dat blijkt uit


een onlangs gehouden RTi-Enguête.

Opmerkelijk in deze enquête is dat maar liefst 50% zegt het niet te weten of ouderen wel goed  af zijn in Hilversum.
Dat kan natuurlijk omdat je je dat nooit hebt afgevraagd, bijvoorbeeld omdat je je daarvoor nog te jong voelt.
Goede reden om deze vraag voor de volgende enquête iets aan te passen en nu de vraag op jongeren te richten.
(wordt vervolgd)

ENQUÊTE#9: ‘Ik volg de Hilversumse politiek’


Enquête RTi – 2012, 7 feb – 25 feb           – (foutmarge: 18/23,10% (?)

ANALYSE:

HILVERSUMMER VOLGT LOKALE POLITIEK MAAR HALF

Als je persoonlijk bij de lokale Hilversumse politiek betrokken bent, dan weet je als geen ander wat dit betekent, dit is HEEL SLECHT NIEUWS! Vraag het rond bij gelegenheid.

Immers; slechts 51% van de Hilversummers (±43.350) volgt enige lokale Hilversumse politieke activiteit, maar (erger) 46% (±39.100) interesseert het geen ene reet.

Dat blijkt uit

een onlangs gehouden RTi-Enquéte.

Opmerkelijk is dat uit dezelfde enquête blijkt dat 3% van Hilversumse inwoners aangeeft:  ‘Ik weet het niet’ of ik de lokale politiek volg’ …  En dat staat voor ±2,525 inwoners.

Alle individuele politieke analyses op deze uitslag zijn natuurlijk ook van harte welkom op onze Shoutbox.

ENQUÊTE#8: ‘Ik vind het erg dat ‘De Gooi & Eemlander’ verdwijnt’


Enquête RTi – 2012, 20 jan – 7 feb           – (foutmarge: 55/13,21% (?)

ANALYSE:

‘DE GOOI & EEMLANDER’ KAN WEL WEG

Hopla, ooit de trots van de regio; ‘De Gooi & Eemlander’ kan na 141 jaar (geschiedenis) wel weg.

Een meerderheid van de Hilversummers (51%) zou dat helemaal niet erg vinden.

Straks is het werkelijk zover; dan is het ooit zo geroemde dagblad (ooit ‘onze huisvriend’ genoemd) verworden tot slechts een inleg-paginaatje in de Telegraaf. Veel support uit Hilversum om project Everest dit tij te keren lijkt er niet zijn.

Dat blijkt uit

een onlangs gehouden RTi-Enquéte.

Uit dezelfde enquête blijkt dat nog een piepklein percentage (5%) twijfelt, of het (nog) niet weet.

De uitgesproken steun die ‘Het Gooi- en Ommeland’ de ochtendkrant nog heeft van de Hilversumse bevolking blijft steken op 44%

ENQUÊTE#7: ‘Ik ben er trots op dat de ‘mediasector’ in Hilversum zit’


Enquête RTi – 2012, 2 jan – 20 jan           – (foutmarge: 50/13,84% (?)

ANALYSE:

HILVERSUMMER BEST WEL BEETJE TROTS OP DE ‘MEDIASECTOR’ IN HILVERSUM

Nou, de eerste records zijn gebroken bij deze Enquête-RTI vraag.  Ongekend hoge (lees uitgesproken) percentages.

Zo is een hele forse meederheid (84%) van de Hilversummers er maar wat trots op dat de ‘mediasector’ in Hilversum zit. Daar kan burgemeester Broertjes trots op zijn. Immers hij was het die onlangs hiertoe zijn inwoners opriep.

We kijken hiervoor naar de resultaten uit

een onlangs gehouden RTi-Enquéte.

Ook een recordcijfer is het lage percentage (4%) van het aantal inwoners dat het niet weet of twijfelt. Een resultaat dat, uitgerekend bij deze enquêtevraag, een volle 1 procent lager is dan het traditioneel landeljk gemiddelde (en dat is positief).

Blijft staan dat een relatief kleine groep  (12%) Hilversumse plaatsgenoten zich heeft uitgesproken helemaal nixs, nada, nul-komma-nul met de mediasector te hebben.

ENQUÊTE#6: ‘In december vind ik het Hilversumse centrum sfeervol’


Enquête RTi – 2011, 15 dec – 2012, 2 jan            – (foutmarge: 32/17,32% (?)

ANALYSE:

WEINIG ‘DECEMBER-SFEER’ IN HILVERSUM

Nou, de laatste klap was een daalder waard zullen we maar zeggen. Hebben we net alles gehad in december; Sinterklaas, Koopavonden en Kerst, het geheel afgesloten met Oud&Nieuw met ‘de bom van Gooiland’, komt daarbovenop deze uitslag van de 6e RTi-Enquete …

Meer dan de helft (53%) van de Hilversummers vond (het centrum van) Hilversum in december weinig sfeervol. Dat blijkt uit

een onlangs gehouden RTi-Enquéte.

Een lichtpuntje is dat het hier wellicht om kwestie van smaak kan gaan, want uit dezelfde enquête blijkt dat tegelijk ruim 2 van 5 inwoners van Hilversum (41%) wel degelijk een sfeervol Hilversums centrum te hebben ervaren gedurende de afgelopen maand. En over smaak valt altijd moeilijk te twisten.

(Grappig als we deze enquête volgend jaar weer gaan doen, kijken of het dan beter is geworden)

Natuurlijk zijn er -zoals bij iedere enquête- twijfelaars. Zij  die worstelen met de vraag, het niet weten en (dat moet worden gezegd) er wél voor uit durven komen (6%). Bij deze vraag ligt dit percentage in Hilversum slechts 1% hoger dan het landelijk traditioneel gemiddelde. En dat is geen slechte score.

ENQUÊTE#5: ‘Volgens mij kun je in Hilversum makkelijk een baan vinden’


Enquête RTi – 2011, 27 nov – 15 dec                – (foutmarge: 45/14,60% (?)

ANALYSE:

WERK VINDEN IN HILVERSUM IS MOEILIJK

De ‘analyse’ van deze enquête is geen analyse, maar een interpretatie, te beginnen met een citaat uit een

rapport uit 2009:

‘Hilversum is van oudsher een mediastad. Ongeveer 20% van de directe werkgelegenheid in Hilversum komt van
 de media en entertainment sector. Binnen deze 20% is ongeveer 80% van de werkgelegenheid afkomstig van omroeporganisaties, productie en facilitaire bedrijven. Deze bedrijven staan onder druk als gevolg van trends op de markt.’ (3/12/2009, bron)

Het gaat ondertussen in 2012 niet veel beter met de werkgelegenheid -ook binnen de mediasector- en dat kan direct verband houden met het stemgedrag bij deze enquête.
Zo zijn er bijvoorbeeld opvallend weinig Hilversummers (13%) die aangeven te geloven, of denken te weten, dat je hier in Hilversum makkelijk een baan kan vinden is. Dat blijkt uit


een onlangs gehouden RTi-Enquête.

Uit dezelfde enquête blijkt dat iets meer dan de helft (51%) van het aantal inwoners aangeeft dat dat er helemaal niet makkelijk is om baan te vinden in Hilversum. En dat beeld over Hilversum is te verklaren. Een rapport van oktober 2011 onderschrijft dit:

‘Het aantal werkzoekenden ingeschreven bij UWV WERKbedrijf in Gooi en Vechtstreek is het afgelopen kwartaal gestegen met 1%. Landelijk is een daling zichtbaar van 3%.’ (24/10/2011, bron)

Tot slot is bij deze enquête het percentage van Hilversummers die reageeerden met  ‘Ik weet het niet‘ opvallend hoog (36%). Dit percentage kan verklaart worden doordat veel Hilversummers  gewoon (ergens) werk hebben en dáárom ‘niet weten‘  of in Hilversum makkelijk een baan te vinden is. En ook is er altijd een landelijk traditioneel deel dat met een enquêtevraag geen raad weet.

ENQUÊTE#4: ‘Ik kom graag op Hilversumse markt‘


Enquête RTi – 2011, 9 nov – 27 nov                – (foutmarge: 62/12,44% (?)

ANALYSE:

HILVERSUMMERS HOUDEN VAN HUN MARKT

Hilversum heeft één warenmarkt die twee maal per week plaats vindt op het ‘Langgewenst‘. De officiële naam is dan ook:

‘Markt Langgewenst’ en is ongekend populair onder Hilversummers!. Een overduidelijke meerderheid van Hilversumse bevolking  (71%) komt graag op markt. Dat blijkt uit

een onlangs gehouden RTi-Enquéte.

Daarnaast geeft deze peiling ook aan dat iets minder dan een kwart (24%) van het aantal inwoners de Hilversumse markt niet of nauwelijks bezoekt.

Uit dezelfde enquête blijkt dat van íedere twintig Hilversummers er één is (5%) die het  antwoord op deze vraag niet weet. Dat lijkt nog veel, maar met dit percentage houdt Hilversum gelijke tred met het traditionele landelijk gemiddelde.

ENQUÊTE#3: ‘Uitgaan doe ik in Hilversum’


Enquête RTi – 2011, 23 okt – 9 nov                – (foutmarge: 65/12,15% (?)

ANALYSE:

HILVERSUMMER GAAT LIEVER NIET UIT IN HILVERSUM

Ondanks het ruime lokale aanbod van restaurants, cafés, bioscopen. theater, een poppodium en wat dies meer zoal

aanwezig op uitgaansgebied hier in Hilversum, gaat het overgrote deel van Hilversum (55%) liever niet uit in Hilversum, maar gaat naar elders. Dat blijkt uit

een onlangs gehouden RTi-Enquéte.

Een duidelijke minderheid (39%) van de Hilversumse bevolking (nog geen 2 van de 5) geeft aan wél binnen de gemeentegrenzen te blijven om lekker uit te gaan.

Uit dezelfde enquête blijkt daarnaast dat een relatief klein aantal inwoners (6%) het niet (meer) weet. Deze score in Hilversum is slechts 1% hoger dan het traditionele landelijk gemiddelde.

ENQUÊTE#2: ‘Ik wil altijd in Hilversum blijven wonen’


Enquête RTi – 2011, 5 okt – 22 okt                 – 72/11,54 (?)

ANALYSE:

HALF HILVERSUM WIL WEG

Het is eigenlijk nog erger, slechts (43%) van de Hilversumse bevolking geeft aan altijd in Hilversum te blijven wonen.

Dat blijkt uit

een onlangs gehouden RTi-Enquéte.

Verhuizen uit Hilversum staat vast voor ongeveer hetzelfde percentage (44%).

Daarnaast ook nog een aanzienlijk aantal inwoners (13%) dat aangeeft volop te twijfelen aan defintieve huisvesting hier. Een score in Hilversum die 8% hoger is dan het traditionele landelijk gemiddelde.

Deze cijfers geven aan dat verbondenheid met Hilversum minimaal en uiterst zorgwekkend is. Immers als je alleen al denkt over verhuizen, ben je in feite al weg en die gedachte leeft bij 57 van iedere 100 Hilversummers.

ENQUÊTE#1: ‘Ik denk dat toeristen Hilversum best een aardig plaatsje vinden’


Enquête RTi – 2011, 16 sep – 4 okt                 – 56/13,09 (?)

ANALYSE:

HILVERSUM NÉT TOERISTISCH GENOEG

Een kleine meerderheid van de Hilversumse bevolking (57%) denkt dat toeristen Hilversum best een aardig plaatsje

vinden. Dat blijkt uit

een onlangs gehouden RTi-Enquéte.

Verontrustend is echter dat uit dezelfde enquête blijkt dat bijna 1 op de 3 Hilversummers (30%) denkt dat een toerist in Hilversum helemaal niets te zoeken heeft.

Een aanzienlijke aantal inwoners (13%) twijfelt aan toeristische aantrekkelijkheid van Hilversum. Deze score in Hilversum is 8% hoger dan het traditionele landelijk gemiddelde.