ENQUÊTE#5: ‘Volgens mij kun je in Hilversum makkelijk een baan vinden’


Enquête RTi – 2011, 27 nov – 15 dec                – (foutmarge: 45/14,60% (?)

ANALYSE:

WERK VINDEN IN HILVERSUM IS MOEILIJK

De ‘analyse’ van deze enquête is geen analyse, maar een interpretatie, te beginnen met een citaat uit een

rapport uit 2009:

‘Hilversum is van oudsher een mediastad. Ongeveer 20% van de directe werkgelegenheid in Hilversum komt van
 de media en entertainment sector. Binnen deze 20% is ongeveer 80% van de werkgelegenheid afkomstig van omroeporganisaties, productie en facilitaire bedrijven. Deze bedrijven staan onder druk als gevolg van trends op de markt.’ (3/12/2009, bron)

Het gaat ondertussen in 2012 niet veel beter met de werkgelegenheid -ook binnen de mediasector- en dat kan direct verband houden met het stemgedrag bij deze enquête.
Zo zijn er bijvoorbeeld opvallend weinig Hilversummers (13%) die aangeven te geloven, of denken te weten, dat je hier in Hilversum makkelijk een baan kan vinden is. Dat blijkt uit


een onlangs gehouden RTi-Enquête.

Uit dezelfde enquête blijkt dat iets meer dan de helft (51%) van het aantal inwoners aangeeft dat dat er helemaal niet makkelijk is om baan te vinden in Hilversum. En dat beeld over Hilversum is te verklaren. Een rapport van oktober 2011 onderschrijft dit:

‘Het aantal werkzoekenden ingeschreven bij UWV WERKbedrijf in Gooi en Vechtstreek is het afgelopen kwartaal gestegen met 1%. Landelijk is een daling zichtbaar van 3%.’ (24/10/2011, bron)

Tot slot is bij deze enquête het percentage van Hilversummers die reageeerden met  ‘Ik weet het niet‘ opvallend hoog (36%). Dit percentage kan verklaart worden doordat veel Hilversummers  gewoon (ergens) werk hebben en dáárom ‘niet weten‘  of in Hilversum makkelijk een baan te vinden is. En ook is er altijd een landelijk traditioneel deel dat met een enquêtevraag geen raad weet.